Lerarenopleiding Katholieke Hogeschool VIVES - Tielt via werkplekleren
dinsdag 3 december 2013
Algemeen Nederlands, tussentaal en dialect
Voor de les taalvaardigheden heb ik een enquête drie maal moeten afnemen. Het was een enquête die ging over het Algemeen Nederlands, tussentaal en dialect. Ik moest de enquête afnemen bij een jongen uit de derde kleuterklas, een meisje uit het tweede of derde leerjaar en een jongen uit het vijfde of zesde leerjaar. Het was de bedoeling om een foto van een boom met sneeuw voor de kinderen te leggen en een CD-rom af te spelen met daarop eenzelfde zin drie maal uitgesproken, in het Algemeen Nederlands, tussentaal en in het dialect, door eenzelfde persoon en de kinderen moesten dan een aantal vragen daarover kunnen oplossen.
Op de onderstaande video kan je een gesprek vinden over dialecten en tussentaal door professor emeritus Johan Taeldeman. Taeldeman reageert op het taalrapport van de Unesco waarin wordt gesteld dat van 6 900 onderzochte talen er 2 500 op het punt staan te verdwijnen.
Dialecten zijn kleinschaliger dan zogenaamde standaardtalen. Volgens Taeldeman is de eerste vijand van de dialecten de toegenomen mobiliteit van de mens. Een tweede gevaar is het niveau van het onderwijs in Vlaanderen. Hoe langer mensen naar school gaan, hoe meer contact ze hebben met de standaardtaal, ten nadele van het dialect.
Taeldeman denkt ook dat er een verband bestaat tussen de evolutie naar een tussentaal en de achteruitgang van de talentenkennis in Vlaanderen. Hij adviseert ouders om het plaatselijke dialect aan hun kinderen door te geven omdat dit een verrijking is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten